پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5353
-
الف
+

آداب و رسوم نوروزی در لرستان

نوروز را با اهالی لرستان همراه شویم.

مردم ديار لرستان با خانه تكانی و معطر كردن خانه‌های خود با عطر و گلاب و عنبر ايام عيد نوروز را از ساير روزها مجزا می‌كنند. 

با نزدیک شدن سال نو مردم این‌استان با شستن فرش‌ها، پاک کردن شیشه‌ها، درب و پنجره‌ها و تمیز کردن خانه‌های خود به استقبال سال جدید می‌روند. مردم دیار لرستان با خانه تکانی و معطر کردن خانه‌های خود با عطر و گلاب و عنبر ایام عید نوروز را از سایر روز‌ها مجزا می‌کنند. 

از رسوم برجسته مردم لرستان زيارت اهل قبور درجمعه آخر سال است به شكلی كه افراد معمولاً خود را مكلف می‌‌دانند كه به زيارت اهل قبور روند، طبق اين سنت مذهبی افراد در بعدازظهر پنج‌شنبه با حاضرشدن بر قبرستان‌ها به قرائت فاتحه و قرآن كريم می‌‌پردازند. 

گَردیله آغاز آداب‌ورسوم نوروزی لرستان

 گردگیری یا خانه‌تکانی در گویش لری به گَردیله معروف است، افزود: اول اسفندماه مردم لرستان با گذاشتن کاسه‌ای آب، چراغ و قران کریم در خانه به استقبال خانه‌تکانی یا گردیله گیری می‌رفتند.

بر اساس سنت قديمی، مردم اين استان در لحظات نزديك شدن به سال نو سفره هفت‌سين را چيده و با پوشيدن لباس نو دور آن جمع می‌‌شوند و بزرگ خانواده با قرائت قرآن مجيد و دعای تحويل سال و راز و نياز با خدا در انتظار تحويل سال ثانيه‌ شماری می‌كنند. 

وروزی خوانی حکایت‌گر نوروز

 در زمان‌های گذشته خبری از تقویم، رادیو، ساعت یا تلویزیون نبود و گاهی مردم یادشان می‌رفت که دقیق چه روزی نوروز است بنابراین نوروز خوان با آمدنش حکایت‌گر نوروز بود.

10 تا 15 اسفندماه افرادی فرهیخته و باسواد به ‌عنوان جارچی یا نوروز خوان سوار بر اسب در روستاها و داخل آبادی‌ها کوچه به کوچه می‌گشتند و با خواندن اشعاری خبر آمدن عید نوروز را به مردم می‌داد و روزهای باقیمانده به عید و سال‌تحویل را جار می‌زدند و برخی از مردم نیز به آن‌ها یک‌کاسه گندم، پول یا تخم‌مرغ هدیه می‌دادند.

ديد و بازديدهای نوروزی دراين استان از ديگر آدابی است كه بلافاصله بعد ازلحظه تحويل سال آغاز و معمولاً تا پايان تعطيلات نوروزی نيز ادامه خواهد داشت. 
مردم استان لرستان بعضی از روزهای نوروز را در كوه و دشت و مناطق سرسبز سپری می‌كنند و به‌ بازی‌های محلی و مرسوم اين منطقه نظير چوگان بازی، دارپلان،كورم گردله و قاوانكه خاص اين منطقه است، می‌پردازند. در اين ايام عشاير اين استان با ذبح گوسفند، غذای شب عيد خود را تدارك می‌بينند.

 س ح/ ص گ

نظر شما
ارسال نظر